Pierwsza Pomoc Psychologiczna jest udzieleniem emocjonalnego i psychologicznego wsparcia osobie/ osobom, które doświadczyły stresowego, kryzysowego zdarzenia.
Jest reakcją na stan psychiczny, emocjonalny osoby w trakcie, tuż po tym zdarzeniu bądź w niedalekiej odległości czasowej od niego ( kilku dni a nawet tygodni), gdy osoba nadal nie radzi sobie ze skutkami danego zdarzenia.
PPP – TO POMOC NA PIERWSZEJ LINII
- Podobnie jak Pierwsza Pomoc Przedmedyczna ukierunkowana jest na możliwie wczesne reagowanie na zdarzenie i potrzebę udzielenia pomocy.
- Udzielanie Pierwszej Pomocy Psychologicznej zalecane jest przez Światową Organizację Zdrowia (WHO)oraz wiele międzynarodowych i krajowych grup eksperckich,takich jak Stały Komitet Międzyagencyjny (IASC), Amerykański Czerwony Krzyż czy Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego.
PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA POLEGA NA:
- umiejętnej ocenie i adekwatnej reakcji na stan emocjonalny człowieka potrzebującego pomocy
- udzieleniu wsparcia tak, by osoba ta poczuła się lepiej, by jej stan ustabilizował się i umożliwił stopniowe wychodzenie z doświadczanego kryzys
- rozmowie i wysłuchaniu
- praktycznej pomocy w dotarciu do rozwiązań, informacjimożliwych do wykorzystania, zapobiegających dalszym, ewentualnym skutkom negatywnych, traumatycznych często zdarzeń
- skierowaniu danej osoby ( jeśli jest to konieczne) do dalszej, profesjonalnej pomocy lub poproszeniu o pomoc w wsparciu tej osoby.
CZYM NIE JEST PPP
- nie jest psychoterapią ani debriefingiem ( metodą psychologicznego wsparcia grupowego udzielanego po doświadczeniu traumatycznego zdarzenia, ukierunkowaną na rekonstrukcję faktów i analizę przeżyć towarzyszących temu zdarzeniu).
- nie jest wchodzeniem w głęboką dyskusję o danej sytuacji
- nie jest wywieraniem presji, by osoba z detalami opowiadała o swoich uczuciach i reakcjach na dane zdarzenie
- nie jest doradztwem i dawaniem konkretnych rozwiązań, a raczej wskazywaniem wielu możliwości rozwiązań
- nie jest to pomoc zarezerwowana tylko dla profesjonalistów
KTO MOŻE UDZIELIĆ PPP
- ppp może udzielić każda osoba w ramach naturalnego środowiska, która potrafi dostrzec człowieka potrzebującego pomocy, np. przyjaciółka, która jest świadkiem ataku werbalnego na koleżankę
- może to być osoba bez wykształcenia psychologicznego, lecz przygotowana i przeszkolona do niesienia pomocy, np. czy ratownik medyczny wiozący chorego do szpitala, czy coach, który w sposób profesjonalny, według określonych zasad przeprowadzi ppp
DLA KOGO JEST PPP
- Dla osób, które doświadczyły silnie stresowego, kryzysowego zdarzenia, potrzebują pomocy innych osób, by poradzić sobie ze swoimi emocjami i powrócić do stanu psychicznego umożliwiającego lepsze funkcjonowanie. Może ona dotyczyć dorosłych, dzieci czy młodzieży – pojedynczych osób, grup, całych rodzin. Szczególnie potrzebować jej mogą osoby narażone na nadużycia , wykorzystywanie i różnego rodzaju dyskryminację jak też osoby z problemami zdrowia lub niepełnosprawnością fizyczną czy psychiczną.
- Sytuacje, zdarzenia, które mogą powodować pojawienie się potrzeby otrzymania pierwszej pomocy psychologicznej tj.:
- choroba, śmierć, strata bliskiej osoby
- rozstanie
- doświadczenie przemocy domowej czy rówieśniczej (fizycznej, werbalnej czy w sieci)
- wypadek
- utrata dóbr materialnych na skutek kataklizmów, pożarów, kradzieży oraz innych zdarzeń losowych
ZASADY UDZIELANIA PPP
NAWIĄŻ KONTAKT Z OSOBĄ, KTÓRA MOŻE POTRZEBOWAĆ WSPARCIA:
» Podejdź do niej z szacunkiem, przedstaw się jeśli jesteś dla niej obcą osobą.
» Zapytaj, czy możesz pomóc.
» Zadbaj, w miarę możliwości o zapewnienie komfortu rozmowy i poczucia bezpieczeństwa.
» Jeśli jest bardzo zrozpaczona, zapewnij ją o swoim wsparciu.
ZAPYTAJ O POTRZEBY I OBAWY
Mogą to być podstawowe potrzeby, takie jak coś do jedzenia, ubrania, schronienia lub wynikające z poczucia bezradności czy obawy o coś. Jeśli np. osoba nie potrafi ustalić co po kolei ma zrobić, by rozwiązać dany problem, pomóż jej ustawić priorytety. Często pod wpływem stresu nie potrafimy jasno myśleć, planować i działać. Problemy banalnie proste do rozwiązania urastają do rangi problemów nie do udźwignięcia.
WYSŁUCHAJ I POMÓŻ OSIĄGNĄĆ SPOKÓJ
Bądź przy tej osobie.
» Nie naciskaj na rozmówcę, aby mówił.
» Wysłuchaj rozmówcy, jeśli chce opowiedzieć o tym, co się stało.
» Jeśli osoby są bardzo zdenerwowane,
pomóż im się uspokoić i zadbaj o to, aby nie były same